torsdag 28. april 2011

Karinas historie

Historien om hvordan tragedien i et liv kan føre til ydmykelse og slakteri fra UDI

14 år siden har jeg kommet til Norge for å bli gift med en norsk mann. Jeg var en ung kvinne med det store håpet i livet å finne kjærlighet og familieliv som jeg da ikke funnet i mitt hjemmeland.

Det gikk helt fint til å begynne med og vi giftet oss, jeg fikk datteren min også over til Norge, vi har kjøpt et hus, vi holdte på å pusse den sammen, og vi hadde det bra. Jeg lærte norsk, og siden jeg er en høyutdannet dataingenør så var det ikke vanskelig å finne jobb heller. Vi måtte flytte da flere ganger i forbindelse med min jobb og siden jeg fikk en bra betalt jobb bestemte mannen min for at han skal slappe litt av, ta livet med ro og etter hvert begynte han å drikke.

Dag etter dag har jeg sett at han vil ha mer og mer drikking og til slutt skjønte jeg at han hadde et stort skjult alkoholmisbruk problem. Jeg prøvde å kjempe mot, argumentere, få han ut av dette onde sirkelet, men ingenting hjalp. Til slutt gikk ekteskapet mitt (som mange andre ekteskap med dette problemet) i stykker. Uheldigvis så skjedde dette rett over den skjebnens 3 års periode. Noe som jeg hadde ikke tenkt så mye på i denne tiden.

Jeg har overlevd dette, men for mange år framover fikk en angst for ekteskapet. Årene gikk, jeg har fått min gamle mor også over til Norge, har søkt om statsborgerskap og fikk den i år 2004 (var allerede skilt); det gikk rett og slett mer enn 10 år fra min skilsmisse, jeg begynte å glemme hvordan er det å gå rundt med skjerpet vondt i hjerte men plutselig kommer brev i posten med de tre skjebne bokstaver i logoen: UDI : jeg er anklaget for PROFORMA ekteskap!

Hovedgrunnen var da at mannen min hadde giftet seg på nytt med en utenlandsk kvinne og min separasjon er tatt ut for fort etter skjebnens 3 års periode!
Jeg prøver å forklare meg så godt jeg kan, jeg henter dokumenter, vitneforklaring, bekreftelse fra politi og barnevern om mannens alkoholmisbruk, men neida! Ingenting er godt nok for UDI! Til tross av politiattest og bekreftelse fra barnevern at mannen hadde et stort alkoholmisbruk problem og ekteskapet gikk i stykker på grunn av det, fortsetter UDI å stå på sitt – nei ekteskapet mitt var Proforma og mine påstander er lite troverdig!!

Jeg føler meg så håpløst og nedkjørt, hvordan er det mulig, spør jeg, at myndighetene forkaster bevis fra til og med offentlige institusjoner, er det mulig??
Men leste nå om flere saker her og innser, ja, det er faktisk mulig!
Ingenting kan stoppe byråkrater!

UDI vil ikke tro at ekteskapet mitt var reelt, nei – motsatt det kommer ny brev rett før påske med varsel om utvisningsvedtak. Advokaten min anklaget brevet og nå lever jeg igjen i uvissheten om hva som kommer til å skje videre, prøver å skaffe mer dokumentasjon, men tenk hvor lett er det å finne noe 15 år tilbake i tid!

Jeg sitter nå igjen med det store spørsmålet, blir jeg trodd? Uansett hvor mye og hvor godt dokumentasjon jeg kommer til å skaffe, bli jeg trodd?? Fra det jeg har lest og det jeg har hørt så svaret er enkelt: nei! Jeg blir ikke trodd..
Fordi det er ingen evne der borte å tro på oss - I det store bygget med nådeløse og grenseløse arrogante byråkrater:

Ingen vil lese hva vi skriver, ingen vil høre hva vi skriker, ingen vil tro på hva vi sier. Våre bevis forkastes, våre påstander er latterlig, vi har inngått den største forbrytelsen noensinne: vi vil leve i fred med vår familie… Dette kan ikke skje…

Jeg lever snart 15 år i Norge, jeg er høyutdannet dataingenør, utfyller nå gjennom mange år i arbeid alle mulige kriterier for å bli, til og med som utdannet spesialist, har jobbet hardt i løpet av alle disse årene, har prøvd å stå på hele tiden i min jobb for å støtte det gode landet Norge, for at landet ble enda bedre og lykkeligere. For alt dette blir jeg nå revet i stykker, fratatt jobben som jeg trives meget godt i, fratatt alle mine venner, fratatt huset mitt som jeg har kjøpt for 5 år siden, 14 familie leveår i Norge forkastes og jeg og min kreftsyke mor ble sendt hjem til Russland, med innreiseforbud, Gud vet hvor lenge, muligens hele livet mitt i framtiden.

Så sitter jeg igjen med det store spørsmålet;
Kjære Gud hva har jeg gjort for å fortjene alt dette?
Og svaret er ja, vet du - du hadde hatt et uheldig ekteskap! Amen

Foto: Privat

8 kommentarer:

  1. Kjære Karina!
    Jeg trodde at jeg hadde lest det meste nå, men dette tror jeg virkelig slår det meste annet. 15 år med opphold i Norge, og så vil de kaste deg ut. Dette kan de da virkelig ikke gjøre, så mange år etter. De kan ikke ha loven på sin side her. Har du sjekket med advokat?
    Jeg er rystet over en slik behandling.

    Masse masse lykke til, Karina. Dette må du bare ikke finne deg i. Kjemp videre og mist ikke håpet. Klem

    SvarSlett
  2. Må bare si meg enig med Siv. Dette tar toppen på kransekaka for mitt vedkommende. Å kalle et ekteskap proforma mange år etter innvilgelse og etter å ha bodd her i snart 15 år!!! Dersom media ikke tar tak i dette så kan vi legge ned alle mediahus og kanaler.

    Stå på!!.. dette kan ikke være slik det er ment UDI og CO skal få holde på med folk!!

    SvarSlett
  3. Bruk lovendringen som Maria Amelie-saken førte til. Har du arbeid her, så burde det ikke være noe problem for deg å få opphold selv om du blir utvist. Det ordner seg, det er jeg helt sikker på.

    Lykke, lykke til!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for deres støtte det betyr virkelig mye for meg! Jeg er litt usikkert på om Marie Amelie lovendring vil hjelpe meg da denne er spesielt tilrettelagt for flyktninger. Jeg skal fortsette å kjempe, denne saken gjeller ikke bare meg, men min mor også,hun har også bodd sammen med meg i snart 10 år og er nå på aktiv behandling ved Radiumhospitalet pga kreft. Kampem fortsetter, jeg håper på det beste, tusen hjertelig takk til alle dere.Karina

    SvarSlett
  5. Dette var noe av det grøvste jeg har lest! ER DET MULIG?
    Joda. Det er visstnok det ja. Ikke gi opp. Kjemp videre. Noen gang må dette marerittet ende. Noen må da se vanviddet i det hele. Det er fler, og fler som ser kampen deres. Tenker ekstra på dere idag. Det er trots alt 1 mai. Dagen for internasjonal forståelse, søsterskap og brorskap over grenser. Rettferdighet, for alle. Overallt. En drøm, javisst! Men jeg forbeholder meg retten til den drømmen. Og det synes jeg du også skal ha!

    SvarSlett
  6. http://www.facebook.com/home.php?sk=group_181293745224780&ap=1#!/home.php?sk=group_124402177629754&ap=1

    Chia Haji Abbasi
    Chia Haji Abbasi og kona har gjort alt for å få lov til å bo sammen i Fredrikstad - men stoppes gang på gang av norsk byråkrati.

    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7535676
    Chia nektes familiegjenforening
    www.nrk.no
    Chia Haji Abbasi og kona har gjort alt for å få lov til å bo sammen i Fredrikstad - men stoppes gang på gang av norsk byråkrati.

    SvarSlett
  7. Hei Karina !

    Stå på og lykke til videre ! UDI opptrer sjofelt og de viser et gangsyn som jeg vil kalle for maktsyk ondskap. Hvis du var så beregnende at du giftet deg proforma, ville du selvsagt passet på å holde deg på riktig side av 3 årsregelen. Du har vært arbeidsom og vært med på å bygge dette landet i årevis og da fortjener du noe helt annet enn dette overgrepet fra maktkåte ondsinnede mennesker i UDI !



    Jostein

    SvarSlett
  8. Dette er jo lavmål fra UDI's side. Etter 15 ÅR!!!!!

    SvarSlett

Setter stor pris på om du legger igjen en kommentar!
Ufine kommentarer vil bli slettet.