lørdag 2. april 2011

Kristins historie

Dette er vår historie, den er sann selv om den føles som en vond drøm. Jeg har hele tiden tenkt at dette ordner seg, myndighetene i Norge ser at dette er urimelig – det er klart vi ikke må skilles i 5 år.

Vel, nå har vi allerede vært fraskilt i snaut 2 år, det tar tid å behandle vår søknad er alt vi får til svar, den er til behandling, vi må bare vente... og vente,... og vente. Mine forsøk på å tilby meg å svare på spørsmål blir vennlig mottatt, men ingen tar kontakt, ingen har noen spørsmål. Alt er tydeligvis klart. Ingen tar kontakt med ham heller… Så kommer dommen, 5 år fra vedtaksdato vel å merke… det betyr at den norske stat mener at det er rimelig å holde min datter fra sin far i totalt 7 år!

Hva må man gjøre for å bli dømt til 7 års fengsel i dette landet? Kan man ikke myrde noen å bli dømt for mindre? Det hadde på mange måter vært bedre om han var i fengsel, da kunne vi i det minste besøkt ham – han hadde fått permisjon, sluppet ut for god oppførsel etter 2/3 soningstid…

Hva slags forhold legger de opp til at hun skal ha til sin far egentlig? Er min forelskelse i denne mannen virkelig så grusom, nesten som et landsforræderi som må straffes med 7 år? Kommer min datter til å skjønne dette når hun blir stor? Kommer hun til å tilgi den norske stat?
Pappa løy til mamma og den norske stat, han ranet ingen, han solgte ikke narkotika, han har ikke drevet annen form for kriminalitet... Det er farlig å lyve, det lærer hun i alle fall, men kommer hun til å få meg seg andre viktige lærdommer, kommer hun til å respektere den norske stat? Kommer hun til å føle seg hjemme her? Jeg kjenner sinne og nesten hat mot landet mitt som behandler meg som en kriminell, dette rokker med min respekt for myndighetene. Dette rokker med mine foreldres respekt for landet sitt, mine søsken er involvert, mine venner… mine kollegaer.. ingen skjønner at dette er rettferdig.

Jeg er fortvilet, redd, rasende og skuffet.
Vår datter er snart 2 år, hun snakker nesten like godt russisk som norsk etter uendelige samtaler med sin far på Skype, hver morgen før barnehagen og hver kveld før hun legger seg. Mener dere virkelig at dette er i hennes beste interesse?

Jeg har en relativt god jobb, den gir meg lønn nok til å klare meg som alenemor i de neste 5 år, slik dere har bestemt at jeg må være. I denne jobben er jeg også leder, slik at jeg kan ta meg en og annen langhelg fri for å reise til Ukraina for å treffe min kjæreste, kanskje en langhelg i måneden til og med. Det er klart for meg at jeg dømt av den norske stat til å benytte enhver ferieuke og fridag de neste 5 årene på å sørge for at far og datter kan håpe på å kjenne hverandre. Er jeg økonomisk nøktern ellers har jeg råd til disse reisene for meg og datteren min. Allikevel koster dette, jeg føler forrakt for denne avgjørelsen, jeg føler mye sinne og sorg.

Hva skjer så etter 5 år, hva har denne hevngjerrige norske stat oppnådd? Jo, forhåpentligvis har vi holdt ut og fremdeles ønsker vi å være sammen. Da, og først da, skal vi gifte oss… ikke før, ikke fordi den norske stat antyder at saken kanskje hadde stilt seg annerledes… Vi er ikke mindre glad i hverandre eller datteren vår, men jeg vegrer å gifte meg med staten som pådriver.

Jeg stiller meg spørsmål om jeg klarer å bo i dette landet etter 5 år, jeg er så forbanna. Til hvem er vi en trussel? Min kjæreste har høgskole utdannelse, har lagt kortene på bordet frivillig, bedt meg om unnskylding og vil bare jobbe og forsørge meg og vår datter, vi vil veldig gjerne ha et barn til... jeg er straks 37 år og om 5 år 42, staten frarøver oss retten til engang å prøve på familieforøkelse... det kan i alle fall bli særdeles vanskelig å ”time” våre turer til Ukraina med eggløsning… og skulle det mot all sannsynlighet gå, orker jeg virkelig en lederstilling, hyppige lange reiser med småbarn og være alenemor til 2 småbarn? Dette føles så uendelig urettferdig at dere har bestemt at dette er min virkelighet, min fremtid og at jeg ikke engang kan påvirke den.





Dette skrev jeg faktisk 12. november 2009!! Hadde helt glemt dette, men husker at jeg bare måtte få ut litt frustrasjon en kveld, merkelig nok ser jeg at det kan brukes fremdeles.. over 1 1/2 år senere.

Epilogen er at vi faktisk klarte å time eggløsning med et besøk utenfor Schengen (påskeferie i Kroatia;-)) og nå har vi altså 2 barn... vi holder ut. Vi har en trassig kjærlighet til hverandre ;-)

For øvrig fikk vi nylig mail fra advokat at klagen vår er avvist fra Udi og oversendt UNE... per 11.02.11, 18 mnd etter utvisningsvedtaket har de altså sendt oss videre uten at de noensinne har snakket med noen av oss...bravo!



Kristin

Foto: Privat

6 kommentarer:

  1. Trist og hjerteskjærende. klarer ikke skrive noe mer jeg nå. Men sender over en god klem <3..hold ut <3

    SvarSlett
  2. Det er så vanvittig trist. Over 3 år atskilt nå, og to barn som sjelden får se pappan sin.
    Jeg håper virkelig saken deres snart løser seg. Klem og varme tanker fra meg

    SvarSlett
  3. Så utrolig trist :(( føler med deere

    SvarSlett
  4. Grusomt... det er helt umenneskelig slik norge er idag... Er det ikke noe som kan gjøres i fellesskap her... Er jo den ene etter den andre dette gjelder og mange som ikke har skrevet noe men som sikkert er i samme situasjon... klem til deg og dine... måtte alt ordne seg til det beste for dere

    SvarSlett
  5. Hei, jeg heter Camilla Mary, jeg er fra Oslo, men jeg bor i Waterton Lakes National Park Canada med min mann. Ordene kan ikke forklare hvor opphisset jeg er for restaureringen av mitt ødelagte ekteskap, og nå er mannen min helt tilbake etter å ha forlatt meg og barna våre til en annen kvinne. Vi har vært gift i siven år, og i løpet av ekteskapet har vi hatt en rekke kamper som fortsatte til slutt, forlot han med barna våre og flyttet til Melbourne for å være sammen med en annen kvinne. Blokkert alle former for kontakt, noe som gjør kommunikasjonen ugyldig. Jeg følte at livet mitt var over, og mine barn trodde de aldri ville se faren sin igjen. Jeg prøvde å være sterk bare for mine barn, men jeg kunne ikke kontrollere smerter som plaget mitt hjerte, jeg ble fortært av tristhet og smerte fordi jeg virkelig elsket ham. Hver dag og natt tenker jeg på ham, og jeg vil alltid like ham å komme tilbake med meg, jeg ble bokstavelig talt gå gal og trengte en guddommelig inngrep, så jeg fortalte hvert av mine problemer til en venn av meg som en gang hadde lignende utfordringer. Hun henviste meg til en veldig kraftig mann som heter DoctorIgbinovia. Hun sa at han var den eneste grunnen til den glede hun hadde på denne dagen. Drigbinovia kan bidra til å reparere ødelagte relasjoner hun sa det var jeg måtte sette ham på prøve. Jeg kontaktet ham på hans Email adders doctorigbinovia93@gmail.com og han ga meg instruksjoner om hva jeg skal gjøre og det gjorde jeg da gjorde han en kjærlighetsspell for meg. Til min største overraskelse, etter tre uker, ringte mannen min og fortalte meg at han savnet oss så mye som barna, jeg var så overrasket, mitt hjerte var fylt av glede og spenning, og jeg begynte å skygge tårene mine. Han unnskyldte seg for sin feil og unnskyldte seg for smerten han forårsaket for meg og barna. Slik kom han tilbake til oss med stor kjærlighet og glede, og fra den dagen var ekteskapet nå sterkere enn før. Takket være Drigbinovia er han veldig kraftig, så jeg bestemte meg for å dele historien min for de kvinners og menns skyld hvem opplevde hva som skjedde. Jeg vil at du skal vite at det er en løsning. Drigbinovia er løsningen, en sann og kraftig spellcaster som ba om å leve lenge for å hjelpe kvinner og barn i sin tid med smerte. Og det har også staver for helbredelse av kreft, kreft osv. GOD LUK,

    SvarSlett
  6. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett

Setter stor pris på om du legger igjen en kommentar!
Ufine kommentarer vil bli slettet.