søndag 9. mai 2010

Sivs historie

Hei! Jeg heter Siv og er ei 35 år gammel kvinne. Jeg er gift med verdens fineste mann selvfølgelig c";) og sammen har vi Robin som ble ett år nå i mars. Jeg er utdannet lærer. Jeg bor i Nord Norge, men har bestemt meg for å flytte hjem/sørover til sommeren.

Dette er historien vår, sånn kort fortalt...

Mannen min kommer fra Kirkuk i Irak og han kom hit til Norge i 2006. Asylsøkersaken hans hadde blitt dratt ut i det lengste. Vi forelsket oss i januar 2008. Dette var virkelig ikke en ønskesituasjon for meg. Han var asylsøker og fra en helt annen kultur.
Jeg måtte ta mange runder med meg selv; ville det bli for vanskelig med kulturforskjellene? Var jeg klar for en slik ustø situasjon, siden han ikke hadde opphold eller arbeidstillatelse? Hva ville familie og venner si?

Men kjærligheten var for sterk for alle de snusfornuftige tankene jeg hadde om at dette ville bli vanskelig. Vi var oppover ørene forelsket i hverandre og alt føltes fantastisk. Dette skulle vi klare sammen, han og jeg!

Det første avslaget fra UDI kom like etter at forholdet vårt startet. Etter dette rullet ballen fort. For å redde framtiden vår sammen valgte vi å gifte oss (da dette er lov etter bare ett avslag) og naiv som jeg var, trodde jeg virkelig at det å gifte seg ville fungere.
Vi giftet oss i juni 2008 og søkte om familiegjenforening, og allerede i juli ble jeg gravid (ikke fullt så planlagt...)

Vi spurte både politi og UDI om familiegjenforeningssaken vår skulle gå parallelt med asylsøkersaken, og det fikk vi beskjed om at de skulle. Dette burde vi aldri ha hørt på. For sent forsto vi at asylsøkersaken burde blitt stoppet.
I desember 2008 fikk nemlig mannen min siste avslag og 2 års utvisning i asylsaken. UNE tok ikke hensyn i det hele tatt til at vi var gift eller ventet barn. De mente det var min egen feil at jeg giftet meg og lagde barn med han siden han allerede hadde fått et avslag og utvisning.

"Paret kan derfor ikke sies å ha hatt noen berettiget forventning om få kunne fortsette å leve sammen i Norge.” UNEs vedtak

Mannen min fikk utvisning fordi han kom til Norge med falsk pass. Mange kommer med falsk pass for å redde seg selv (og flere av disse får oppholdstillatelse også), men han selv angrer bittert. Han har blitt straffet for dette om og om igjen. 30 dager i fengsel, nesten fire år uten arbeidstillatelse og tilslutt blir han revet bort fra familien sin med utvisning i to år.

Utvisning vil etter nemdas oppfatning ikke være i strid med EMK art. 8 om retten til respekt for privatliv og familieliv. Nemda mener at utvisningen i dette tilfellet står i et rimelig forhold til de negative virkninger den har for privatliv og familieliv, sett på bakgrunn av det forhold klageren er straffet for.” UNEs vedtak

Men er et falsk pass en så alvorlig kriminell handling at sønnen min skal miste pappa'n sin i to-tre år?

Vi tviholdt på håpet og ventet i spenning på et mer positivt svar på familiegjenforeningen vår. Men den gang ei... allerede i februar 2009 fikk vi avslag på familiegjenforeningen. Hvorfor? Fordi han hadde en utvisning i asylsaken og har derfor ikke tilgang til Norge.
Her gikk jeg høygravid og kjente hele verden raste. Jeg så hele familiedrømmen gikk i tusen knas.

Vi hadde ikke lenger krav på advokat, siden hun fulgte asylsaken. Og vi hadde heller ikke råd til å ansette en på min lønn. Heldigvis var det hjelp å få. OMOD, organisasjon mot offentlig diskriminering, tok saken vår og hjalp oss med å skrive klagen til UDI. Og da var det bare å vente og vente igjen.

Sønnen vår kom allerede i mars og det var en lykkestund for oss c";) Vi har storkost oss sammen, men likevel med trusselen hengende over oss. Hvor lenge får vi være sammen? Bare jeg hørte ordet UDI og utvisning på nyhetene ble jeg kvalm.
I september kom nok et avslag fra UDI og saken vår gikk videre til UNE.

Mannen min ble mer og mer stressa. Familiegjenforeningssaker var flere ganger i media hvor de sendte bort pappa og resten av familien satt igjen sønderknuste. Men da det rant over for mannen min var når en mamma skulle utvises og de to barna hennes skulle bli i Norge.
Nå forsto han hvor kaldt, kynisk og hjerteløst dette systemet er. Og han forsto at når de skulle sende ut en mamma og rive henne bort fra barna sine, hva betød egentlig en pappa da. Absolutt ingenting! Han gikk rett "i kjeller'n" med store humørsvingninger og var veldig tankefull.
Og verre ble det. Da første fly ble sendt til Bagdad med tvangsreturnerte Irakere gikk all lufta ut av han. Vi kjente faktisk en ombord i flyet. Jeg tror allerede da at han begynte å planlegge å reise selv. Han ville ikke bli tvangsendt dit. Han ville føle seg som et menneske og ta sine egne valg.
I begynnelsen av januar 2010 reiste han. Han er fortsatt i Europa selv om han vet at det er en håpløs situasjon, men han er redd for å reise hjem til Irak. Og han vil absolutt ikke ta med seg familien sin til et ustabilt og usikkert sted som Irak.

Jeg blir gal av å bare sitte her og vente. Se at sønnen min vokser opp uten pappa'n sin. Hver eneste dag ser jeg utvikling hos Robin, og mammahjertet mitt bobler over av stolthet for hvert eneste lille framskritt. Men samtidig ligger den såre følelsen der om at dette fikk ikke pappa sett. Det er ikke nok å sende han et bilde eller videoopptak, eller bare ringe og fortelle. Pappa'n blir jo også veldig stolt, men jeg hører hvor trist han er fordi han er så langt borte.
Vi får bare fortsette med å tviholde på drømmen og håpet om at vi snart får være en familie igjen.

~Siv~


10 kommentarer:

  1. Kjære Siv. Jeg føler virkelig med dere og jeg kan verken med hjertet eller min hjerne se noen fornuft eller rettferd i en slik behandling og tolkning i så måte.
    Jeg er selv i en situasjon hvor jeg er forhindret (av UDI) i å leve med min mann. Vi har foreløpig ikke barn sammen og min situasjon som 3 barnsmor (fra tidligere) gjøre det til en umulighet å flyttet til Tunisia som er min manns hjemland. Kan ikke rive opp barna fra skole, venner og familie. Vi har en advokat på saken(betalt av egene middler) som sier at om vi er heldige så kan vi KANSKJE med tiden...som er stipulert til 2-3 år til få leve sammen som mann og kone. Da vil vi ha bodd fra hverandre i oppi mot 5 år med skype hver kveld og natt og en uke eller 2 i hans hjemland...når jeg kan ta ferie fra jobben og har penger til å reise. Hvilken rett har UDI å splitt familier og par?? Håper av hele mitt hjerte det vil ordne seg for dere.
    Sympatiklem fra Hege

    SvarSlett
  2. Jeg føler med dere.Jeg sitter nesten i samme situasjon.vi har vært sammen i 1.5 år.Han er asylsøker,men dublin i Danmark.Han vil ikke være der,for der driver alle med kriminalitet for og overleve,men sånn er ikke han.Han vil være trygg og ikke kriminell.Vi skal gifte oss,men vanskelig her i Norge fordi han ikke har pass,eller papir fra Udi at han oppholder seg her lovlig.Hva slags papirer leverte dere?Vi prøver og få barn,men skjønner nå at det er dumt og få barn nå.Han tør ikke reise tilbake til marocco i tilfelle han ikke kommer tilbake.dette er tøft.Kan ikke skjønne at Udi har lov til og bestemme skjebnen over folk.Skjønner de er redd for proforma ekteskap,men hvis man kan bevise det så må da folk få kunne leve sammen.Hvordan skader utlendingen samfunnet så lenge han ikke er kriminell eller snylter på staten?Vi tar jo oss av dem.Min mann har ikke skadet noen eller vært innblandet i noe kriminelt.Tenk på alle de gale som får oppholdstillatelse.Rosian

    SvarSlett
  3. Hei Rosian! Takk for kommentaren. Vil du skrive din historie til bloggen? Send meg en mail.

    SvarSlett
  4. Hei
    Glad jeg fant bloggen din. Er også sammen med en asylsøker, fra Sierra Leone, og vi er forlovet. Han er i ordinær prosess, ikke Dublin, men vi vet ingenting om hvordan det går med prosessen.
    Vi vil gifte oss så snart vi har ID-papirene hans i orden, men jeg skjønner ikke meg på alle regler og krav. Har hørt at jeg må ha fast jobb pluss 50 000 på konto for at vi skal kunne gifte oss??? Vet du om det stemmer?

    Vil til slutt si at jeg virkelig føler med deg, og håper på det beste...

    SvarSlett
  5. Hei Siv.Min E mail adr er moujib39@gmail.com.Håper du sender meg en mail.Føler med dere.

    SvarSlett
  6. Jeg kaller meg Rosian og har skrevet før.e mail adr min er moujib39@gmail.com.Skriv en mail til meg så kan vi dele erfaringer og frustrasjoner.f.... ta Udi og deres regelverk.DE forstår ikke at de ødelegger liv.

    SvarSlett
  7. Uff...utrolig at man ikke kan velge make selv,man faar tillatelse til aa gifte seg,men har ingen rett til aa bo sammen.Og lille Robin???Har han ingen rettigheter i denne verden?Norge er blitt et familiefiendtlig land og tenk paa disse smaa barna,hvilke tanker de gjor seg,alt hva man maa gaa gjennom naar man er uskyldig og liten...Store klemmer til dere!

    SvarSlett
  8. Jeg håper virkelig at til alle dere meg selv og alle andre mennesker som ikke kan bo hus sine kjære sin sønn eller datter at de eller vi endelig vil få lov til det. Jeg skjønner bare ikke det er rene propaganda det skulle ikke vært lov at 2 mennesker som vil skape noe sammen stifte familie bo normalt, leve normalt, smile sammen, se barne vokse, leke med barne, følge barne til barnehagen, skolen, osv at vi ikke får lov til det. Jeg håper at for hvert menneske som gifter seg av full kjærlighet og som søker familieinnvandring så håper at de får positiv svar.

    Kriminele får gå fritt rundt mens vi som vil leve normalt blir diskriminert av idiotiske årsaker. Men neida Jens Stoltenberg og UDI de har alltid rett alle skal behandles likt mens alle behandles som dyr egentlig.

    SvarSlett
  9. Føler med dere. Min kone og 8 måneder gamle saønn ble sendt ut av landet rett før jul. UDI har overhode ingen kontakt med virkeligheten og kyniske regelryttere. Når jeg hører UDI så tenker jeg gamle sovjet... fryser på ryggen. Håper alt ordner seg for Dere

    SvarSlett
  10. Heihei Siv. Lurer på om bloggen fremdeles er operativ? ser det er en studn siden noe er blitt postet. Håper ikke dere fremdeles sitter og venterpå udi?
    Jeg er gift med en sør-afrikansk mann, en helt nydelig mann selvfølgelig og jeg er villig til og gjøre hva som helst for at vi skal få den framtiden vi drømmer om, jeg forsøker og holde motet oppe men er ofte redd og trist og savner mannen min veldig. Føler virkelig med alle som må kjempe en så urettferdig kamp for den kjærligheta og tryggheta andre tar for gitt <3 Klem Camilla

    SvarSlett

Setter stor pris på om du legger igjen en kommentar!
Ufine kommentarer vil bli slettet.