fredag 22. april 2011

EU sikrer dansk familiegjenforening

Danmarks myndigheter har unnlatt å fortelle om rettigheter dansker har som EU-borgere når det gjelder gjenforening med en utenlandsk ektefelle.

I 1999 reiste 18 år gamle Louise fra Danmark rundt i Tyrkia med venninner. Da hun møtte Ali igjen året etter, brast en demning i følelseslivet. Det har gitt henne førstehåndskjennskap til innstramningene i dansk innvandringspolitikk. Louise og Ali hadde uflaks: - Jeg føler meg snytt. Hvis jeg ikke var blitt feilinformert, hadde Ali fått permanent oppholdstillatelse i Danmark i år. Men fordi danske utlendingsmyndigheter ikke opplyste meg om reglene som gjelder for meg som EU-borger, får han det ikke før i 2012, sier Louise.

Les mer her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter stor pris på om du legger igjen en kommentar!
Ufine kommentarer vil bli slettet.